शनिवार, 4 मार्च 2023

प्रथम अध्याय

॥ श्रीदुर्गायै नमः ॥ 
अथ श्रीदुर्गासप्तशती 
विनियोगः 
ॐ प्रथमचरित्रस्य ब्रह्मा ऋषिः , महाकाली देवता , गायत्री छन्दः , नन्दा शक्तिः , रक्तदन्तिका बीजम् , अग्निस्तत्त्वम् , ऋग्वेदः स्वरूपम् , श्रीमहाकाली प्रीत्यर्थे प्रथमचरित्रजपे विनियोगः । 
ध्यानम् 
ॐ खड्गं चक्रगदेषुचापपरिघाञ्छूलं भुशुण्डीं शिरः  शङ्ख संदधतीं करैस्त्रिनयनां सर्वाङ्गभूषावृताम् ।
नीलाश्मद्युतिमास्यपाददशकां सेवे महाकालिकां यामस्तौत्स्वपिते हरौ कमलजो हन्तुं मधुं कैटभम् ॥ १ ॥

 ॐ नमश्चण्डिकायै ' 
ॐ ' ऐं मार्कण्डेय उवाच ॥ १ ॥ 
सावर्णिः सूर्यतनयो यो मनुः कथ्यतेऽष्टमः । 
निशामय तदुत्पत्तिं विस्तराद् गदतो मम ॥ २ 
महामायानुभावेन यथा मन्वन्तराधिपः । 
स बभूव महाभागः सावर्णिस्तनयो रवेः ॥ ३ ॥ स्वारोचिषेऽन्तरे पूर्वं  चैत्रवंशसमुद्भवः । 
सुरथो नाम राजाभूत्समस्ते क्षितिमण्डले ॥ ४ ॥ 
तस्य पालयतः सम्यक् प्रजाः पुत्रानिवौरसान् । 
बभूवुः शत्रवो भूपाः कोलाविध्वंसिनस्तदा ॥ ५ ॥
तस्य तैरभवद् युद्धमतिप्रबलदण्डिनः । 
न्यूनैरपि स तैर्युद्धे कोलाविध्वंसिभिर्जितः ॥ ६ ॥ 
ततः स्वपुरमायातो निजदेशाधिपोऽभवत् । 
आक्रान्तः स महाभागस्तैस्तदा प्रबलारिभिः ॥ ७ ॥ अमात्यैर्बलिभिर्दुष्टैर्दुर्बलस्य दुरात्मभिः । 
कोशो बलं चापहृतं तत्रापि स्वपुरे ततः ॥ ८ ॥ 
ततो मृगयाव्याजेन हृतस्वाम्यः स भूपतिः । 
एकाकी हयमारुह्य जगाम गहनं वनम् ।। ९ ।। 
स तत्राश्रममद्राक्षीद् द्विजवर्यस्य मेधसः ।  प्रशान्तश्वापदाकीर्णं मुनिशिष्योपशोभितम् ॥ १० ॥


तस्थौ कंचित्स कालं च मुनिना तेन सत्कृतः । 
इतश्चेतश्च विचरंस्तस्मिन्मुनिवराश्रमे ॥ ११ ॥ सोऽचिन्तयत्तदा तत्र ममत्वाकृष्टचेतनः । 
मत्पूर्वैः पालितं पूर्वं मया हीनं पुरं हि तत् ॥ १२ ॥ मद्भृत्यैस्तैरसद्वृत्तैर्धर्मतः पाल्यते . न वा ।  
न जाने स प्रधानो मे शूरहस्ती सदामदः ॥ १३ ॥ 
मम वैरिवशं यातः कान् भोगानुपलप्स्यते । 
ये ममानुगता नित्यं प्रसादधनभोजनैः ॥ १४ ॥ 
अनुवृत्तिं ध्रुवं तेऽद्य कुर्वन्त्यन्यमहीभृताम् । असम्यग्व्ययशीलैस्तैः कुर्वद्भिः सततं व्ययम् ॥ १५ ॥ संचितः सोऽतिदुःखेन क्षयं कोशो गमिष्यति । एतच्चान्यच्च सततं चिन्तयामास पार्थिवः ॥ १६ ॥ 
तत्र विप्राश्रमाभ्याशे वैश्यमेकं ददर्श सः । 
स पृष्टस्तेन कस्त्वं भो हेतुश्चागमनेऽत्र कः ।। १७ ।।  
सशोक इव कस्मात्त्वं दुर्मना इव लक्ष्यसे । 
इत्याकर्ण्य वचस्तस्य भूपतेः प्रणयोदितम् ॥ १८ ॥ प्रत्युवाच स तं वैश्यः प्रश्रयावनतो नृपम् ॥ १ ९ ॥ 
वैश्य उवाच ॥ २० ॥ 


समाधिर्नाम वैश्योऽहमुत्पन्नो धनिनां कुले ॥ २१ ॥ पुत्रदारैर्निरस्तश्च धनलोभादसाधुभिः । 
विहीनश्च धनैदारैः पुत्रैरादाय मे धनम् ॥ २२ ॥ वनमभ्यागतो दुःखी निरस्तश्चाप्तबन्धुभिः । 
सोऽहं न वेद्मि पुत्राणां कुशलाकुशलात्मिकाम् ॥ २३ ॥ प्रवृत्तिं स्वजनानां च दाराणां चात्र संस्थितः । 
किं नु तेषां गृहे क्षेममक्षेमं किं नु साम्प्रतम् ॥ २४ ॥ 
कथं ते किं नु सद्वृत्ता दुर्वृत्ताः किं नु मे सुताः ॥ २५ ॥ राजोवाच ॥ २६ ॥ 
यैर्निरस्तो भवाँल्लुब्धैः पुत्रदारादिभिर्धनैः  २७ 
तेषु किं भवतः स्नेहमनुबध्नाति मानसम् ॥ २८ ॥ 
वैश्य उवाच ॥ २ ९ ॥ 
एवमेतद्यथा प्राह भवानस्मद्गतं वचः ॥ ३० ॥ 


किं करोमि न बध्नाति मम निष्ठुरतां मनः । 
यैः संत्यज्य पितृस्नेहं धनलुब्धैर्निराकृतः ॥ ३१ ॥  
पतिस्वजनहार्दं च हार्दि तेष्वेव मे मनः । किमेतन्नाभिजानामि जानन्नपि महामते ॥ ३२ ॥
यत्प्रेमप्रवणं चित्तं विगुणेष्वपि बन्धुषु ।
तेषां कृते मे निःश्वासो दौर्मनस्यं च  जायते ॥ ३३ ॥ करोमि किं यन्न मनस्तेष्वप्रीतिषु निष्ठुरम् ॥ ३४ ॥ मार्कण्डेय उवाच ॥ ३५ ॥ 
ततस्तौ सहितौ विप्र तं मुनिं समुपस्थितौ ॥ ३६ ॥ 
समाधिर्नाम वैश्योऽसौ स च पार्थिवसत्तमः । 
कृत्वा तु तौ यथान्यायं यथार्हं तेन संविदम् ॥ ३७ ॥ उपविष्टौ कथा : काश्चिच्चक्रतुर्वैश्यपार्थिवौ ॥ ३८ ॥ राजोवाच ।। ३ ९ ।। 
भगवंस्त्वामहं प्रष्टुमिच्छाम्येकं वदस्व तत् ॥ ४० ॥ 

दुःखाय यन्मे मनसः स्वचित्तायत्ततां विना । 
ममत्वं गतराज्यस्य राज्याङ्गेष्वखिलेष्वपि ॥ ४१ ॥
जानतोऽपि यथाज्ञस्य किमेतन्मुनिसत्तम । 
अयं च निकृतः पुत्रैर्दारैर्भृत्यैस्तथोज्झितः ॥ ४२ ॥ स्वजनेन च संत्यक्तस्तेषु हार्दी तथाप्यति ।  
एवमेष तथाहं च द्वावप्यत्यन्तदुःखितौ ॥ ४३ ॥
दृष्टदोषेऽपि विषये  ममत्वाकृष्टमानसौ ।
तत्किमेत 'न्महाभाग यन्मोहो ज्ञानिनोरपि ॥ ४४ ॥ ममास्य च भवत्येषा विवेकान्धस्य मूढता ॥ ४५ ॥ ऋषिरुवाच ॥ ४६ ॥ 
ज्ञानमस्ति समस्तस्य जन्तोर्विषयगोचरे ॥ ४७ ॥ 
विषयश्च महाभाग याति चैवं पृथक् पृथक् । 
दिवान्धाः प्राणिनः केचिद्रात्रावन्धास्तथापरे ॥ ४८ ॥ केचिद्दिवा तथा रात्रौ प्राणिनस्तुल्यदृष्टयः । 
ज्ञानिनो मनुजाः सत्यं किं तु ते न हि केवलम् ॥ ४ ९ ॥ यतो हि ज्ञानिनः सर्वे पशुपक्षिमृगादयः । 
ज्ञानं च तन्मनुष्याणां यत्तेषां मृगपक्षिणाम् ॥ ५० ॥


मनुष्याणां च यत्तेषां तुल्यमन्यत्तथोभयोः । 
ज्ञानेऽपि सति पश्यैतान् पतङ्गाञ्छावचञ्चुषु ॥ ५१ ॥ कणमोक्षादृतान्मोहात्पीड्यमानानपि क्षुधा । 
मानुषा मनुजव्याघ्र साभिलाषाः सुतान् प्रति ॥ ५२ ॥ लोभात्प्रत्युपकाराय नन्वेता'न् किं न पश्यसि । 
तथापि ममतावर्ते मोहगर्ते निपातिताः ।। ५३ ॥ महामायाप्रभावेण संसारस्थितिकारिणा । 
तन्नात्र विस्मयः कार्यो योगनिद्रा जगत्पतेः ॥ ५४ ॥ महामाया हरेश्चैषा तया सम्मोह्यते जगत् । 
ज्ञानिनामपि चेतांसि देवी भगवती हि सा ॥ ५५ ॥ बलादाकृष्य मोहाय महामाया प्रयच्छति । 
तया विसृज्यते विश्वं जगदेतच्चराचरम् ।। ५६ ।। 
सैषा प्रसन्ना वरदा नृणां भवति मुक्तये ।
सा विद्या परमा मुक्तेर्हेतुभूता सनातनी ॥ ५७ ॥
संसारबन्धहेतुश्च सैव    सर्वेश्वरेश्वरी ॥ ५८ ।। 
राजोवाच ॥ ५ ९ ।। 
भगवन् का हि सा देवी महामायेति यां भवान् ॥ ६० ॥


ब्रवीति कथमुत्पन्ना सा कर्मास्याश्च ' किं द्विज । 
यत्प्रभावा  च सा देवी यत्स्वरूपा यदुद्भवा ॥ ६१ ॥ तत्सर्वं श्रोतुमिच्छामि त्वत्तो ब्रह्मविदां वर ।। ६२ ।। ऋषिरुवाच ॥ ६३ ।। 
नित्यैव सा जगन्मूर्तिस्तया सर्वमिदं ततम् ॥ ६४ ॥ 
तथापि तत्समुत्पत्तिर्बहुधा श्रूयतां मम ।
देवानां कार्यसिद्ध्यर्थमाविर्भवति सा यदा ॥ ६५ ॥ उत्पन्नेति तदा लोके सा नित्याप्यभिधीयते । 
योगनिद्रां यदा विष्णुर्जगत्येकार्णवीकृते ।। ६६ ।।  आस्तीर्य शेषमभजत्कल्पान्ते भगवान् प्रभुः । 
तदा द्वावसुरौ घोरौ विख्यातौ मधुकैटभौ ॥ ६७ ॥ विष्णुकर्णमलोद्भूतौ हन्तुं ब्रह्माणमुद्यतौ । 
स नाभिकमले विष्णोः स्थितो ब्रह्मा प्रजापतिः ॥ ६८ ॥
दृष्ट्वा तावसुरौ चोग्रौ प्रसुप्तं च जनार्दनम् ।
तुष्टाव योगनिद्रां तामेकाग्रहृदयस्थितः ।। ६ ९ ।।विबोधनार्थाय हरेर्हरिनेत्रकृतालयाम् ।  
विश्वेश्वरीं जगद्धात्रीं स्थितिसंहारकारिणीम् ॥ ७० ॥   


निद्रां भगवतीं विष्णोरतुलां तेजसः प्रभुः ॥ ७१ ॥ ब्रह्मोवाच ॥ ७२ ॥ 
त्वं स्वाहा त्वं स्वधा त्वं हि वषट्कारः स्वरात्मिका ॥ ७३॥ सुधा त्वमक्षरे नित्ये त्रिधा मात्रात्मिका स्थिता । अर्धमात्रास्थिता नित्या यानुच्चार्या विशेषतः ॥ ७४ ॥ त्वमेव संध्या सावित्री त्वं देवि जननी परा । 
त्वयैतद्धार्यते विश्वं त्वयैतत्सृज्यते जगत् ॥ ७५ ॥ 
त्वयैतत्पाल्यते देवि त्वमत्स्यन्ते च सर्वदा । 
विसृष्टौ सृष्टिरूपा त्वं स्थितिरूपा च पालने ॥ ७६ ।। 
तथा संहृतिरूपान्ते जगतोऽस्य जगन्मये । 
महाविद्या महामाया महामेधा महास्मृतिः ॥ ७७ ।।
महामोहा च भवती महादेवी महासुरी ' । 
प्रकृतिस्त्वं च सर्वस्य गुणत्रयविभाविनी ॥ ७८ ॥ कालरात्रिर्महारात्रिर्मोहरात्रिश्च दारुणा । 
त्वं श्रीस्त्वमीश्वरी त्वं ह्रीस्त्वं बुद्धिर्बोधलक्षणा ॥ ७ ९ ॥ लज्जा पुष्टिस्तथा तुष्टिस्त्वं शान्तिः क्षान्तिरेव च । खड्गिनी शूलिनी घोरा गदिनी चक्रिणी तथा ॥ ८० ॥ 


शङ्खनी चापिनी बाणभुशुण्डीपरिघायुधा । 
सौम्या सौम्यतराशेषसौम्येभ्यस्त्वतिसुन्दरी ॥ ८१ ॥ परापराणां परमा त्वमेव परमेश्वरी । 
यच्च किंचित्क्वचिद्वस्तु सदसद्वाखिलात्मिके ॥ ८२ ॥ तस्य सर्वस्य या शक्तिः सा त्वं किं स्तूयसे तदा । 
यया त्वया जगत्स्स्रष्टा जगत्पात्यत्ति यो जगत् ॥ ८३ ॥
सोऽपि निद्रावशं नीतः कस्त्वां स्तोतुमिहेश्वरः ।
विष्णुः शरीरग्रहणमहमीशान एव  च ।। ८४ ।। 
कारितास्ते यतोऽतस्त्वां कः स्तोतुं शक्तिमान् भवेत् । 
सा त्वमित्थं प्रभावैः स्वैरुदारैर्देवि संस्तुता ॥ ८५ ॥ मोहयैतौ दुराधर्षावसुरौ मधुकैटभौ । 
प्रबोधं च जगत्स्वामी नीयतामच्युतो लघु ।। ८६ ।।
बोधश्च क्रियतामस्य  हन्तुमेतौ महासुरौ ॥ ८७ ॥ ऋषिरुवाच ॥ ८८ ॥ 
एवं स्तुता तदा देवी तामसी तत्र वेधसा ।। ८ ९ ।। 
विष्णोः प्रबोधनार्थाय निहन्तुं मधुकैटभौ । नेत्रास्यनासिकाबाहुहृदयेभ्यस्तथोरसः ।। ९ ० ।। 


निर्गम्य दर्शने तस्थौ ब्रह्मणोऽव्यक्तजन्मनः । 
उत्तस्थौ च जगन्नाथस्तया मुक्तो जनार्दनः ।। ९ १ ।। एकार्णवेऽहिशयनात्ततः स ददृशे च तौ ।
मधुकैटभौ दुरात्मानावतिवीर्यपराक्रमौ ॥ ९ २ ।।
क्रोधरक्तेक्षणवत्तुं ब्रह्माणं  जनितोद्यमौ ।  
समुत्थाय ततस्ताभ्यां युयुधे भगवान् हरिः ।। ९ ३ ।। पञ्चवर्षसहस्त्राणि बाहुप्रहरणो विभुः । 
तावप्यतिबलोन्मत्तौ महामायाविमोहितौ ॥ ९ ४ ।। उक्तवन्तौ वरोऽस्मत्तो व्रियतामिति केशवम् ।। ९ ५ ।। श्रीभगवानुवाच ॥ ९ ६ ।। 
भवेतामद्य मे तुष्टौ मम वध्यावुभावपि ॥ ९ ७ ।। 
किमन्येन वरेणात्र एतावद्धि वृतं मम ।। ९ ८ ।। ऋषिरुवाच ।। ९९ ॥ 
वञ्चिताभ्यामिति तदा सर्वमापोमयं जगत् ॥१०० ॥ 


विलोक्य ताभ्यां गदितो भगवान् कमलेक्षण : ।
आवां जहि न यत्रोर्वी सलिलेन परिप्लुता ॥ १०१ ॥ ऋषिरुवाच ।। १०२ ॥  
तथेत्युक्त्वा भगवता शङ्खचक्रगदाभृता । 
कृत्वा चक्रेण वै च्छिन्ने जघने शिरसी तयोः ॥ १०३ ॥ एवमेषा समुत्पन्ना ब्रह्मणा संस्तुता स्वयम् । 
प्रभावमस्या देव्यास्तु भूयः शृणु वदामि ते ॥ ऐंॐ ।। १०४ ।। 
इति श्रीमार्कण्डेयपुराणे सावर्णिके मन्वन्तरे देवीमाहात्म्ये मधुकैटभवधो नाम प्रथमोऽध्यायः ॥ १ ॥ 

https://youtu.be/BdTz2wgWOyM

Vedic Astro Care | वैदिक ज्योतिष शास्त्र

Author & Editor

आचार्य हिमांशु ढौंडियाल

0 टिप्पणियाँ:

एक टिप्पणी भेजें